Aktuality z PZP

Zaujímavosti a novinky, ktoré sú na trhu s povinným zmluvným poistením v stručnom prehľade

Dacia oslavuje päťdesiatku!

27.6.2018

Rumunská automobilová značka Dacia bola už od svojich počiatkov predurčená na úspech. Vznikla s cieľom priniesť na trh automobily, ktoré by boli kvalitné, spoľahlivé a zároveň cenovo dostupné. To sa jej darí už 50 rokov a za ten čas si získala stále zázemie na európskom automobilovom trhu. Prvým modelom tejto značky bola Dacia 1100, vyrobená v roku 1968 podľa konceptu modelu Renault 8. O rok neskôr prišiel model Dacia 1300, na ktorý v roku 1973 nadviazala výroba kombi Dacia 1300 Break. Najväčší úspech značka zožala s modelom Logan, ktorý na trh uviedla v roku 2004. Pôvodným zámerom značky bola expanzia na rozvíjajúcich sa trhoch, v súčasnosti má však svojich zástancov aj na trhoch s náročnými zákazníkmi. Inak tomu nie je ani u nás a v Česku, kde je Dacia pre mnohých prvou voľbou pri výbere nového vozidla. Ostáva už len dúfať, že táto dcérska spoločnosť francúzskeho Renaultu ostane naďalej verná svojej filozofii a bude na trh prinášať spoľahlivé automobily v overenej kvalite.

Čo prinesie rok 2017 motoristom?

17.1.2017

Motoristi si budú musieť od roku 2017 zvykať na niekoľko zmien.

1. Od 1.2.2017 sa menia výšky registračných poplatkov za prihlásenie vozidla. Mení sa výpočet, ale aj frekvencia platby. Po novom sa totiž bude registračný poplatok hradiť pri každom, nie len prvom, prihlásení vozidla do evidencie. Čo sa týka výpočtu, tak výška registračného poplatku bude závisieť od sadzby podľa výkonu motora a koeficientu zostatkovej hodnoty vozidla. Výsledkom súčinu týchto veličín bude registračný poplatok. Aby sme boli konkrétnejší, môžeme povedať, že majitelia vozidiel s výkonom do 176 kW by mali ušetriť, priplatia si majitelia silnejších vozidiel (max. výšku 3 900 € za výkon nad 254 kW). Čo sa týka veku, tam je logika jasná – pribúdajúcim vekom vozidla bude koeficient poplatok znižovať. Konkrétnu tabuľku s hodnotami nájdete v jednej z našich aktualít.

2. V rámci zjednodušenia a hlavne zjednotenia pravidiel dopravy existujú napr. medzinárodne platné dopravné značky. Podobný dosah sa očakáva aj pri označovaní palív. Z tohto dôvodu sa na Slovensku zavádza dodatkové označenie pohonných hmôt na čerpacích staniciach. Zmena sa zavádza postupne do 30.4.2017 v rámci predpisov, dva roky potom máme na zavedenie do praxe. Nové označenie už nepredstavuje farebné označenie, ale spojenie symbolu a písmena (napr. pre benzín E5 v krúžku, pre naftu B7 vo štvorci, pre LPG skratku LPG v kosoštvorci a pod.)

Ceny PZP v roku 2017 až tak nepotešia

7.12.2016

Motoristi môžu očakávať mierne zmeny v cenách poistného za PZP. Poisťovne majú totiž od roka 2017 povinnosť odvádzať 8-percentný odvod zo všetkých neživotných poistení. Hoci pri PZP tento odvod odvádzali už dávno, nespôsobovalo im to také náklady, aké bude po novom. Zákonné poistenie je totiž pre mnohé poisťovne stratovým poistením a vykrývali ho z iných produktov. Po zavedení odvodu však už nebudú môcť. Očakáva sa teda, že príde k zvýšeniu poistného. Nie je to však jediný dôvod. Celkovo musíme uznať, že poistné za povinné zmluvné poistenie je na Slovensku jedno z najnižších v EÚ. Navyše sa stále zvyšuje počet vozidiel na cestách, zvyšuje sa počet nehôd a narastajú výšky poistných plnení. Tento kolobeh potom môže vyústiť do vyšších cien. Najviac si priplatia rizikoví vodiči, ktorí spôsobili za ostatné obdobie poistnú udalosť, jazdia na silnom vozidle registrované vo veľkom meste. Naopak, ušetria zodpovední vodiči, ktorí majú vozidlo s nízkym výkonom v malom meste. Systém bonusov malusov sa tak na cenách prejaví najviac. Poisťovne však prichádzajú aj s novinkami, ktoré umožnia upraviť si cenu, a to napr. rôzne zľavy (vernostná, obchodná, pre starších, pre staršie vozidlá...), niektoré pripoistenia zdarma, nové kategórie pre výpočet a podobne. Keďže tento systém je pomerne zložitý a každá poisťovňa má svoj vlastný proces výpočtu, najvýhodnejším riešením je porovnanie vďaka online kalkulačke. Tá vám jednoducho ukáže, ktorá poisťovňa vám ponúka najlacnejšie PZP, aj v prípade problematických faktorov (škodovosť, výkonnejšie vozidlo...). 

Koniec problémov s čelnými sklami

28.8.2016

Ak ste niekedy riešili problém poškodeného čelného skla a domáhali ste sa náhrady škody z povinného zmluvného poistenia, určite viete, že to nebolo jednoduché. Môžeme povedať, že takmer nemožné. Poisťovne málokedy uznali, že poškodenie vzniklo v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla, a teda, že máte nárok na náhradu škody. Naopak, skôr sa množili prípady, kedy boli takéto prípady zamietané. Hoci sa aj Národná Banka Slovenska stavala na stranu klientov, svojím vyhlásením nemohla poisťovne donútiť, aby zmenili postoj. Už tak však musia robiť. Na základe súdneho konania bolo Najvyšším súdom SR vydané stanovisko (č. 42786/2013/51 z 11.10.2013), ktorým sa už poisťovne musia zaoberať. V prípade, že sa totiž po zamietnutí nároku na preplatenie škody na čelnom skle v dôsledku odleteného kamienka klient obráti na súd, tento súd vyhrá. Uvedené stanovisko vytvorilo súdny precedens, ktorým sa musia súdy riadiť. Poisťovne si tak budú musieť premyslieť, či budú riskovať zbytočné prehrané súdne spory alebo sa k uznaniu nároku na náhradu škody postavia hneď zodpovedne. A v konečnom dôsledku ušetria.

V poisťovni ASTRA sa už viac nepoistíte

20.6.2016

Poisťovňa ASTRA, ktorá na Slovensku poskytovala aj povinné zmluvné poistenie, musela ukončiť svoju činnosť. Na základe dlhodobých problémov materskej poisťovne v Rumunsku jej bolo dňa 26.8.2015 odobrané povolenie na poisťovaciu činnosť. Klienti tak nemali šancu uzatvoriť si nové PZP v tejto poisťovni. Postupne sa začalo aj s vyrovnávaním záväzkov voči súčasným klientom, ktorí mali možnosť podpísať dohody o ukončení poistenia alebo poistenie vypovedať ku koncu svojho poistného obdobia. V súčasnosti tak už prebieha vyplácanie nespotrebované poistného a náhrad škôd z uplatnených poistných udalostí. Tento proces sa naťahoval, pretože proti prvotnému rozhodnutiu o začatí konkurzu z decembra 2015 sa hlavný akcionár odvolal. 28.4.2016 sa však toto rozhodnutie potvrdilo a rozhodnutie sa tak stalo právoplatným. Klienti tak po tomto dátumu môžu očakávať postupne svoje peniaze. Vyplácanie je realizované z rumunského garančného fondu, u ktorého si klienti uplatňovali svoje nároky. 

Za PZP si nezodpovední vodiči priplatia

19.02.2015

Zodpovednosť sa cení. Aspoň tak to bude musieť byť od apríla 2015. Novelou zákona o poisťovníctve sa totiž zmení aj zákon o povinnom zmluvnom poistení. Poisťovne už budú musieť zohľadňovať škodový priebeh vodiča, a to pridelením bonusu alebo malusu. V preklade to znamená, že ak jazdíte dlhú dobu bez nehôd, môže vám byť znížené poistné v PZP až o 60 %. Naopak, vodiči, ktorí mali škodovú udalosť si na poistnom priplatia.

Je niekoľko nejasností...
Keďže v zákone nie je stanovený presný princíp, podľa ktorého majú poisťovne výšku bonusov a malusov určovať, môže sa stať, že bonus sa vám pri spôsobení nehody pod dlhých rokoch „beznehodovosti“ iba zníži. Samotné poisťovne si totiž budú musieť poradiť s týmto aj v praxi a určiť si pravidlá.
Ďalšou nejasnosťou je spôsob, ako majú poisťovne hodnoverne zistiť „nehodovosť“ klienta. K dispozícii majú len škodové udalosti spôsobené počas poistného vzťahu s nimi. K stanoveniu ceny však budú potrebovať dátum poslednej nehody. Vyriešil by to centrálny register škôd, ktorý sa plánuje vytvárať pod záštitou SKP. Zatiaľ je to však hudba budúcnosti a poisťovne sa budú musieť pravdepodobne spoľahnúť na prehlásenie klienta a písomné potvrdenie, ktoré by mal mať klient od každého poisťovateľa po skončení poistného vzťahu. Zatiaľ si však väčšina poisťovní tieto zmeny pochvaľuje, uvidíme čo na to povedia neskôr. A ako budú spokojní klienti.

Okrem bonusov a malusov aj iné zmeny
Zmena v zákone o PZP zároveň mení aj povinnosť, že klient sa musí poistiť v rovnakej poisťovni, ak dostal výpoveď pre neplatenie poistného. Po novom si aj v takomto prípade bude môcť klient sám vybrať poisťovňu, kde si nové PZP uzatvorí. Zároveň sa stanovila maximálna dĺžka výpovednej lehoty pri nezaplatení poistného, a to na 3 mesiace. Poisťovne však samozrejme môžu aj naďalej využívať jednomesačnú lehotu. Toto opatrenie je najmä pre poisťovne, ktoré možno dlhšiu dobu evidovali zmluvy bez zaplatenia a potom od klienta žiadali nedoplatky uhradiť.